پیامک

خانه سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

خانه سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

خانه سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تصمیم‌گیری برای سپردن بزرگ‌تر عزیز خود به خانه‌ی سالمندان بسیار دشوار است: آنجا چه‌جور جایی‌ست؟ مثل اسمش، خانه است و گرم و امن یا محیطی بیمارستانی که مقرراتی سفت‌وسخت دارد؟ می‌توان به کارکنانش اعتماد کرد؟ آن‌ها به همان اندازه که فرزندان به پدرومادر موسفیدکرده‌ی خود اهمیت می‌دهند، سالمند را مهم می‌شمرند و به‌خوبی از او مراقبت خواهند کرد؟ این‌ها تنها بخشی از تردیدها و دلنگرانی‌هایی‌ست که افراد هنگام گرفتن چنین تصمیمی و انتخاب خانه سالمندان خوب با آن روبه‌رو هستند.

آن‌ها سردرگم میان گزینه‌های مختلف آسایشگاه سالمندان، نمی‌توانند بهترین مرکز را انتخاب کنند و شاید حتی ندانند که چنین مرکزی چه ویژگی‌هایی دارد. به همین علت، این مطلب به بررسی امکانات ضروری یک خانه‌ی سالمندان خوب اختصاص یافته‌است تا راهنمایی باشد برای خانواده‌ها. اگر شما هم در آستانه‌ی این تصمیم‌گیری مهم قرار دارید، مطالعه‌ی این مقاله را از دست ندهید.

چرا خانه‌ی سالمندان؟!

درواقع اولین و اساسی‌ترین سؤال این است که اصلاً چه لزومی دارد بزرگ‌تر عزیزمان را به سرای سالمندان بسپاریم؟ به‌ویژه این پرسش برای خانواده‌های ایرانی مطرح است، چراکه در بطن عرف و جامعه‌ای بزرگ شده‌اند که این کار را به‌غلط نادرست می‌داند و به‌نوعی طرد والدین و بی‌احترامی به آن‌ها به‌شمار می‌آورد. همین هم می‌تواند فشار زیادی را، هم به خود سالمند و هم عزیزان او تحمیل کند.

 از یک سو، فرزندان درگیر کار و سروسامان دادن به زندگی خود هستند و زمان و توان همیشه در خانه ماندن و مراقبت تمام‌وقت از پدرومادرشان را ندارند. از سوی دیگر، والدین نیز ممکن است احساس سربار بودن پیدا کنند یا چون نمی‌توانند مثل سابق در جامعه حضور فعال داشته باشند، به انواع روان‌رنجوری‌ها – همچون افسردگی در افراد مسن – دچار شوند.

 شاید هم با خطراتی نظیر شکستگی لگن در سالمندان بر اثر زمین خوردن، بروز سکته‌ی قلبی یا سکته مغزی و… روبه‌رو گردند، درحالی‌که کسی نیست تا به‌موقع به‌دادشان برسد. اینها موارد بسیار مهمی هستند که دریافت کمک حرفه‌ای برای حفظ سلامت و بالابردن کیفیت زندگی عزیزانمان را ضروری می‌کنند، به‌خصوص در دنیای شلوغ امروزی که جوان‌ترها مجبورند بسیار بیشتر از قبل کار کنند.

فرزندان و افراد درجه یک سالمند، فارغ از قضاوت دیگران باید با توجه به شرایط فیزیکی و روحی فرد مسن به بررسی دقیق شرایط بپردازند. تحلیل صحیح خطرات تنها زندگی کردن سالمندان با زندگی امن در سرای سالمندان منجر به بالابردن کیفیت زندگی و آرامش خیال خانواده‌ها و عزیزان سالمندشان خواهد شد پس با تصمیم درست بهترین زندگی را برای بزرگ‌تر عزیز خود فراهم کنید. 

کدام خانه‌ی سالمندان؟!

 سرای سالمندان مثل یک خانه‌ی جدید است که باید به همان اندازه هم امن، راحت و صمیمی باشد. در ادامه درباره‌ی ویژگی‌هایی که می‌گویند کدام خانه سالمندان بهتر است، صحبت خواهد شد؛ این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

مناسب بودن موقعیت مکانی

وقتی می‌خواهیم به منزلی نو نقل مکان کنیم، معمولاً ابتدا به دیدن خانه‌های مختلف می‌رویم و حتی محله‌ها و دسترسی‌پذیر بودنشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم: این دقیقاً کاری‌ست که برای انتخاب یک خانه‌ی سالمندان مناسب نیز باید انجام داد!

  1. اینکه خانه سالمندان در چه نقطه‌ای از شهر واقع شده‌است، وسط شلوغی‌ها و آلودگی‌هاست یا محیطی دنج و آرام دارد؛
  2. اینکه فاصله‌اش با محل سکونتتان آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانید به‌راحتی به آن سر بزنید یا برعکس، دسترسی‌ به آن بسیار آسان است؛
  3. اینکه در اطرافش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارند یا نه؛
  4. اینکه از وسعت کافی برای پوشش دادن تمام نیازهای سالمند برخوردار است و…
  5. از موارد مهمی‌اند که باید حتماً درباره‌ی موقعیت مکانی خانه‌ی سالمندان مدنظرتان مورد بررسی قرار دهید.

خانه سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

راحتی و تمیزی اتاق‌ها و امنیت محیط

بسیاری از افراد بالای 65 سال با مشکلاتی نظیر سرگیجه و عدم تعادل دست‌وپنجه نرم می‌کنند یا به‌واسطه‌ی بیماری‌هایی نظیر آلزایمر در سالمندان، پارکینسون، ام‌اس و… از لحاظ شناختی یا حرکتی دچار چالش‌اند. بر همین اساس، بسیار مهم است که فضای یک مرکز مراقبت و توانبخشی کاملاً ایمن‌سازی شده باشد، با پنجره‌ها و راه‌پله‌هایی حفاظ‌دار، آسانسور برای رفت‌وآمد بین طبقات، در دسترس بودن کپسول آتش‌نشانی و دستگاه اکسیژن در همه‌جای مرکز و… .

به‌علاوه هر اتاق باید از امکانات رفاهی مجزایی برخوردار باشد، از یک سرویس بهداشتی ایمن و مناسب‌سازی‌ شده گرفته تا وجود یخچال، تلویزیون، سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع و حتی دسترسی به تلفن، اینترنت و انواع لوازم ارتباطی.

این را بدانید که سالمند عزیز شما فقط به تختی برای استراحت نیاز ندارد!

داشتن پرسنل کافی، متخصص و دلسوز

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و مفید توضیح دهیم، باید بگوییم؛ حضور پرسنل کاربلد و حرفه‌ای در یک آسایشگاه سالمندان همه‌چیز است! پیش از سپردن بزرگ‌تر عزیزتان به یکی از این مراکز، مطمئن شوید که فضای آن آرام است و به دور از تنش و بدرفتاری؛ همچنین حضور تعداد کارکنان کافی برای هر شیفت که حتما برخوردی صبورانه، صمیمی و پرمحبت با سالمندان دارند.

به‌یاد داشته باشید؛ ساعت‌های کاری طولانی و نبود همکار می‌تواند پرستاران و پرسنلی که قرار است همراه سالمند شما باشند را بسیار خسته، کم‌حوصله و بدرفتار کند، درحالی‌که او به افرادی نیاز دارد که روادار، مهربان و دقیق باشند و بتوانند از پس مدیریت موقعیت‌های مختلف برآیند.

حضور درمانگران در مرکز

بله؛ سالمندی دوره‌ی حساسی از عمر است، اغلب افراد سالخورده به بیماری‌های قلبی و عروقی یا سایر مشکلات سلامتی مبتلا هستند و بسیار مهم است در آسایشگاهی ساکن شوند که همواره چند پزشک، پرستار حتی فیزیوتراپیست و کاردرمانگر حضور داشته باشند.

 با این‌همه، آنچه معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرد، ضرورت حضور مشاور و روان‌شناس در این‌گونه مراکز است. این را بدانید، دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری‌های مختلف، دور شدن از جوانی و شادابی گذشته و مواردی از این قبیل فشار روانی زیادی را به سالمند تحمیل می‌کنند و اگر یک روان‌درمانگر حرفه‌ای در سرای سالمندان حاضر نباشد، به‌درستی به این تنش‌های پنهان رسیدگی نخواهد شد، التیام نخواهند یافت و به‌زودی باعث بغرنج‌تر شدن اوضاع سلامتی او می‌شوند.

خانه سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

داشتن برنامه‌ها و امکانات تفریحی و سرگرمی

فرقی نمی‌کند که در چه سن‌وسالی باشیم، انسان‌ها همواره به احساس مفید بودن، به روتینی که آن‌ها را فعال نگه می‌دارد، به ارتباط با یکدیگر و به تفریح و سرگرمی نیاز دارند. به همین علت، مهم است که آسایشگاه سالمندان موردنظرتان را از این منظر نیز مورد بررسی قرار دهید. ببینید:

  • آیا فضای سبز و محل‌هایی برای مطالعه یا بازی‌های فکری دارد؟
  • از جلسه‌های گروه‌درمانی برای التیام روان‌رنجوری‌های سالمندان استفاده می‌کند؟
  • از تجهیزات ایمن ورزشی برخوردار است؟
  • میهمانان عزیز خود را به پارک، سینما، تئاتر، امکان مذهبی و… می‌برد؟
  • جشن‌هایی برای مناسبت‌های خاص ملی برگزار می‌کند؟
  • و اصلاً چه برنامه‌ریزی‌هایی برای مشارکت دادن سالمندان در انواع فعالیت‌های دسته‌جمعی دارد؟

اهمیت دادن به تغذیه‌ی سالمند

افراد مسن معمولاً کم‌غذا می‌شوند، چراکه یا بسیاری از دندان‌هایشان را از دست داده‌اند و مشکل در بلع پیدا کرده‌اند یا به مشکلات گوارشی مبتلا هستند و یا به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مجبور به رعایت یک‌سری پرهیزهای غذایی.

 با توجه به این موارد، اگر یک خانه سالمندان خوب از واحد تغذیه تخصصی برخوردار نباشد، یا نتواند از مواد اولیه‌ای سالم و مقوی غذاهایی خوش‌طعم‌وبو تهیه کند؛ از تخصص کارشناسان تغذیه برای شخصی‌سازی برنامه‌های غذایی مناسب سالمند بهره نبرد، صلاحیت کافی برای نگهداری از بزرگ‌تر عزیزتان را ندارد!

خانه سالمندان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

سرای سالمندان پارسایان: بهترین خانه سالمندان در تهران

حال که معیارهای انتخاب یک خانه‌ی سالمندان خوب را شناختیم، بد نیست تا به معرفی مرکزی بپردازیم که رتبه‌ی اول کشور در این زمینه را در کارنامه‌ی خود دارد و از بهترین‌های پایتخت محسوب می‌شود: مرکز مراقبت و توانبخشی سالمندان پارسایان، خانه‌ای امن که برای ۲۰ سال همراه خانواده‌ها و بزرگ‌ترهای عزیزشان بوده‌است.

در پارسایان بهترین خانه سالمندان تهران واحدهای مختلفی فعالیت دارند، از بخش تغذیه گرفته تا پزشکی و دندان‌پزشکی، روان‌شناسی و مددکاری، فیزیوتراپی و کاردرمانی، و واحد پرستاری. در هرکدام از این بخش‌ها، کادری مجرب و متخصص، مهربان، دلسوز و صبور مشغول به کار هستند و از به‌روزترین یافته‌های علمی و اصول به‌کارگرفته‌شده در سطح جهان برای ساخت محیطی آرام، شاداب و ایمن برای میهمانان گرامی این مرکز استفاده می‌کنند.

 پارسایان علاوه‌بر تمام آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم، از امکانات بی‌شمار و باورنکردنی دیگری نیز برخوردار است که باقی ماندن لبخند رضایت برروی لب‌های شما و بزرگ‌تر عزیزتان را تضمین خواهند کرد.

راه‌های ارتباطی با پارسایان بهترین خانه سالمندان تهران 

شماره واتس آپ جهت مشاوره خانواده‌های محترم و عزیزان خارج از کشور: 09197837811 

شماره تماس با مرکز توانبخشی و مراقبت از سالمندان پارسایان: 02188790525

نشانی سرای سالمندان پارسایان: تهران – ونک – گاندی جنوبی – کوچه 18 – پلاک 7

وب‌ سایت: parsayannursinghome.com

اینستاگرام خانه سالمندان پارسایان: parsayan.nursiinghome

کانال تلگرام پارسایان:  parsayannursiinghome@

منبع:تالاب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا